Silniki Diesla wyposażone są w układ wtryskowy, którego zadaniem jest dostarczenie optymalnej dawki paliwa w odpowiednim momencie. Owy moment i dawka paliwa zależą od aktualnego obciążenia silnika, od prędkości obrotowej wału korbowego. Chociaż układ wtryskowy składa się z pompy wtryskowej, wtryskiwaczy i przewodów wysokociśnieniowych, to jednak szczególną uwagę należy poświecić właśnie wtryskiwaczom. To od ich stanu bowiem zależy prawidłowa praca silnika Diesla.
Wtryskiwacze samochodowe w silnikach Diesla a objawy ich awarii
Wtryskiwacze samochodowe decydują o jakości rozpylenia paliwa, przebiegu spalania, mocy i momencie obrotowym silnika. Na skutek ich awarii silnik zaczyna nieprawidłowo pracować. Niesprawne wtryskiwacze dają następujące objawy:
- trudności z rozruchem silnika bądź też brak możliwości rozruchu
- zwiększenie się zużycia paliwa
- nierównomierna praca silnika na wolnych obrotach
- szarpanie silnika
- wydobywanie się białego lub czarnego dymu z rury oddechowej
- spadek mocy silnika
- metaliczne stukanie w silniku
- podniesiony poziom oleju w silniku
- wydostawanie się oleju napędowego na zewnątrz silnika
- zapalona kontrolka silnika
Wtryskiwacz – kiedy może dojść do jego awarii?
Zgodnie z przeprowadzonymi testami w warunkach laboratoryjnych wtryskiwacz wytrzymuje bez większych problemów miliard cykli. To z kolei powinno zagwarantować ich wytrzymałość na cały okres eksploatacji silnika. A jak jest w praktyce? Otóż okazuje się, że rzeczywiście wtryskiwacze są w stanie tyle wytrzymać bez awaryjności pod warunkiem, że okres ten potrwa do pięciu lat, a samochód przejedzie do 150 tys. km. Producenci przyjmują, że po upływie tego czasu użytkownicy wymieniają auto na nowe. Jeśli chodzi o średnio zarabiającego konsumenta – jest to normalnością, jednakże w przypadku niekorzystnej sytuacji finansowej sprawa wygląda zupełnie inaczej. Jako, że po przejechaniu 150 tysięcy kilometrów zaczynają się problemy w przypadku aut z silnikiem Diesla, to ich właściciele chcą się ich jak najszybciej pozbyć, wystawiając je na sprzedaż. Oczywiście zdarzają się samochody z silnikami wysokoprężnymi pod maską, które są w stanie przejechać nawet 250 tys. km i to bez wymiany wtrysków, jednakże są to dość rzadkie wyjątki. Znacznie częściej odnotowuje się przypadki pojazdów, w których żywotność wtrysków zakończyła się jeszcze przed przekroczeniem granicznej wartości 150 tys. km.
Polecane wtryskiwacze w nowoczesnych silnikach Diesla
Warto wiedzieć, że producenci samochodów nie korzystają z wtryskiwaczy własnej marki, lecz sięgają po podzespoły produkowane przez renomowane firmy. W nowoczesnych dieslach można więc spotkać wtryskiwacze następujących marek: Bosh, Delpi, Siemens, Denso. Najczęściej montowanymi wtryskiwaczami są produkty firmy Bosh. Z kolei firma Delphi zwykle kojarzona jest z silnikami Forda, Citroena i Renaulta. Wtryskiwacz Siemens można spotkać w niektórych modelach samochodów francuskich, w Volvo, Mondeo, Seacie, Audi i Volkswagenie.