BMW serii 8 E31 jest jednym z najbardziej wyjątkowych samochodów marki. To 2-drzwiowe coupé plasowane jest w segmencie G i po raz pierwszy zostało zaprezentowane w 1989 roku podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie. Samochód został wprowadzony do produkcji w latach 1989-1999 i było ono następcą modelu E24 produkowanego do 1989 roku.
W pierwszych latach produkcji BMW E31 oferowane było wyłącznie z jednostką V12 o ogromnej jak na te czasy pojemności 5,0 l i mocy 300 KM. Ten sam silnik można znaleźć także pod maską BMW modelu E32. Motor ten pozwalał na uzyskanie pierwszej setki w 6,8 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 250 km/h. W kolejnych latach produkcji do oferty sprzedażowej dołączyły kolejne silniki o parametrach: 4,0 l i mocy 286 KM przy 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz 4,4 l o mocy 286 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Najsłabszą jednostką w gamie było 3,0 l V8 o mocy 218 KM, które pozwala na przyspieszenie 0-100 km/h w 7,8 s i mknie 241 km/h.
Samochód był dość pokaźnych rozmiarów i mierzył 4780 mm długości, 1855 mm szerokości oraz 1341-1330 mm (CSi) wysokości. Mimo iż było to coupe mogły podróżować nim cztery osoby, choć nie można ukryć że nie było to z byt komfortowe. Pojemność bagażnika wynosi 360 l, dzięki czemu mogło z powodzeniem konkurować nie tylko z Audi czy Mercedesem, ale również z Porsche i Ferrari.
Najmocniejszą odmianą E31 był model M8, który został zaprezentowany w 1990 roku. Pod jego maską pracuje 6,0 l silnik V12 o mocy 550 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa w nim 4,9 s, a prędkość maksymalna wynosi niezmiennie 250 km/h. Ciekawostką było to, iż BMW M8 nigdy nie zostało wprowadzone do sprzedaży ze względu na wysokie koszty jego wytwarzania. Prototyp, po fikcyjnej informacji o zniszczeniu, był ukrywany przez 20 lat, aż do czasu ponownej prezentacji w 2010 roku. Napęd w BMW E31 przekazywany był jedynie na tylną oś za pomocą 6-biegowej manualnej, 4-biegowej automatycznej lub 5-stopniowej automatycznej skrzyni biegów.
Nie sposób nie wspomnieć o dwóch specjalnych wersjach serii 8 E31. Do pierwszej z nich należy 850 CSi, która była zaprezentowana w 1992 roku. Pod jego maską znajdował się 5,6 l silnik V12 o mocy 380 KM, który umożliwiał przyspieszenie do pierwszej setki w 5,9 s. Bardzo istotną rzeczą był fakt iż maksymalna prędkość tego modelu wynosi 298 km/h, a nie jak w przypadku wszystkich wersji V12 – 250 km/h. Dodatkowo 850 CSi zostało wyposażone w wydajniejsze hamulce, obniżone zawieszenie oraz podwójną końcówkę układu wydechowego i dodatkowe spojlery.
Kolejną ze specjalnych odmian jest Alpina B12, która weszła na rynek w 1990 roku. Wersja ta posiada pod maską 5,0 l silnik V12 o mocy 350 KM oraz 5,7 l jednostką o mocy 416 KM. Napęd w Alpinie B12 z mocniejszym motorem przekazywany jest za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni lub przekładni typu Shifttronic.
Dzięki BMW serii 8 E31 w sportach motorowych można było zobaczyć kilka ich wyczynowych odmian. Wykonany przez Wagenstetter Motorsport z tuningowany egzemplarz oparty na modelu 840i wziął udział w mistrzostwach VLN na torze Nürburgring. Pod jego maską drzemał silnik o pojemności 5,0 l V8 z modelu M5 E39, który generuje 555 KM i 640 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
BMW serii 8 E31 zostało zaprojektowane przez Klausa Kapitza, a nakład wyprodukowanych modeli łącznie wyniósł 30 621 egzemplarzy. Jego następcą zostało BMW Z8, zaprezentowane w 1999 roku i oferowany do dziś wyłącznie jako 2-drzwiowy roadster.
Brak komentarzy.