BMW to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek samochodowych na świecie, znana z doskonałych osiągów, luksusowego wyposażenia oraz dynamicznej stylistyki. Jednak nie wszystkie modele BMW cieszą się taką samą reputacją. W tym artykule przeanalizujemy, które generacje i modele BMW mogą sprawiać więcej problemów, zwłaszcza pod kątem części zamiennych i kosztów napraw, co pozwoli Ci dokonać świadomego wyboru przy zakupie lub serwisie auta.
Problemy z niezawodnością – na co zwrócić uwagę?
Niektóre modele BMW są bardziej podatne na usterki niż inne. Wiele z tych problemów dotyczy konkretnej generacji silników, jak i układów elektronicznych. Poniżej znajdziesz listę kluczowych kwestii, na które warto zwrócić uwagę, jeśli planujesz zakup używanego BMW lub rozważasz jego długoterminową eksploatację:
- Silnik N47 – jednostki te, stosowane m.in. w modelach BMW serii 1, 3 oraz X3, zyskały złą sławę ze względu na problemy z rozrządem. Wadliwy łańcuch rozrządu może prowadzić do poważnych awarii silnika.
- Automatyczna skrzynia biegów w BMW E60 i E90 – modele te są wyposażone w automatyczne skrzynie biegów, które w starszych rocznikach często ulegają awariom po przejechaniu ok. 150-200 tys. kilometrów. Naprawy skrzyni mogą być bardzo kosztowne.
- Silnik N54 – stosowany w modelach BMW 335i oraz 535i, ten sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik ma problem z uszczelkami, turbosprężarką i wtryskiwaczami, co prowadzi do regularnych wizyt w serwisie.
Modele BMW, które generują największe koszty serwisowe
Niekiedy nawet pozornie niewielkie usterki mogą znacząco wpłynąć na koszty utrzymania BMW. Poniżej znajduje się zestawienie modeli, które są szczególnie kosztowne w serwisowaniu:
Model BMW | Rok produkcji | Problemy serwisowe |
---|---|---|
BMW X5 (E53) | 1999–2006 | Problemy z zawieszeniem, silnikiem i elektroniką |
BMW 7 Series (E65/E66) | 2001–2008 | Zawodne elementy elektroniki, szczególnie systemy iDrive |
BMW 5 Series (E60) | 2003–2010 | Awarie skrzyni biegów, problemy z turbosprężarką w modelach diesla |
Te modele są znane z licznych usterek, które mogą prowadzić do długotrwałych i kosztownych napraw. W przypadku BMW X5 pierwszej generacji (E53), częste problemy z zawieszeniem oraz wycieki oleju mogą oznaczać regularne wydatki na części zamienne.
Jakie BMW lepiej omijać?
Zakup używanego BMW może być świetnym wyborem, ale pod warunkiem, że wybierzesz model, który nie ma „wbudowanych” problemów. Oto lista modeli, które warto unikać:
- BMW serii 7 (E65) – mimo luksusowego wnętrza, model ten słynie z bardzo problematycznej elektroniki, szczególnie systemu iDrive. Awarie te są trudne do naprawienia i kosztowne, nawet dla doświadczonych mechaników.
- BMW X5 (E53) – jak wspomniano wcześniej, problemy z zawieszeniem i silnikiem w tych SUV-ach są powszechne. Dodatkowo części zamienne do tego modelu są kosztowne, a dostępność niektórych elementów może być ograniczona.
- BMW serii 3 (E90) z silnikiem N47 – silnik ten, z uwagi na awarie łańcucha rozrządu, generuje wysokie koszty napraw, a problem może prowadzić do zniszczenia całej jednostki napędowej.
Jak dbać o BMW, by uniknąć problemów?
Jeśli jednak już posiadasz jeden z wymienionych modeli BMW, lub planujesz jego zakup, pamiętaj, że regularna konserwacja i serwisowanie zgodne z zaleceniami producenta może zapobiec wielu problemom. Oto kilka wskazówek:
- Wymiana rozrządu na czas – szczególnie w przypadku silników N47, zalecana jest wcześniejsza wymiana łańcucha rozrządu, co zapobiega jego awarii.
- Regularna diagnostyka skrzyni biegów – jeśli posiadasz model z automatyczną skrzynią, dbaj o regularną wymianę oleju w skrzyni biegów oraz diagnostykę, by zapobiec poważniejszym awariom.
- Serwisowanie w autoryzowanych punktach – korzystanie z autoryzowanych serwisów BMW może być droższe, ale daje pewność, że naprawy są wykonywane zgodnie z najwyższymi standardami.
Podsumowanie
BMW to świetne samochody, ale nie każdy model jest bezproblemowy. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić historię auta, a także zorientować się, jakie części są szczególnie narażone na zużycie. Modele takie jak BMW serii 7 (E65), BMW X5 (E53) czy BMW serii 3 (E90) z silnikiem N47 mogą przynieść więcej kłopotów niż radości z jazdy, zwłaszcza jeśli planujesz długoterminową eksploatację.
Brak komentarzy.