
Każdorazowo w przypadku awarii, której usunięcie wymaga wymiany jakiejś części czy całego podzespołu, właściciele samochodów stają przed dylematem – czy kupować oryginalną i pewną, ale drogą część, czy też zdecydować się raczej na jej tańszy zamiennik? Jeśli do tego dochodzi możliwość regeneracji zużytego już elementu, dylemat ten nabiera jeszcze większej głębi i wprawia w coraz większą dezorientację.
Oryginalne części zamienne
Problem z wyborem pomiędzy drogą i markową częścią a jej zamiennikiem nie jest – wbrew pozoru – sprawą prostą i zasadzającą się wyłącznie na zasobności naszego portfela. Oryginalne części zamienne to – przynajmniej w założeniu – części identyczne pod każdym względem z tymi, które są montowane w naszych samochodach fabrycznie. Powinny posiadać tę samą markę i dokładnie tę samą charakterystykę. Problem jednak w tym, że nie zawsze i nie w każdym samochodzie. Zdarza się tak, że oryginalnie montowane części lub podzespoły nie są w ogóle dostępne w sprzedaży i dostęp do nich mają wyłącznie producenci aut. Dotyczy to np. części do BMW czy niektórych modeli Audi. Wówczas ich miejsce na rynku zajmują części, które posiadają te same właściwości, jednak produkowane są pod inną marką (zwykle dużo lepiej znaną i rozpoznawaną). Ich cena zawsze jest stosunkowo wysoka, jednak za ceną powinna iść renoma producenta i jakość wykonanego produktu. Czy tak rzeczywiście jest? Kierowcy, jak zwykle, mają na ten temat podzielone zdania.
Zamienniki klasy premium i tanie podróbki
Drugą kategorią części samochodowych, które zawsze wchodzą w grę, są tzw. zamienniki. Ich pierwszą charakterystyką jest cena, wyraźnie niższa względem części oryginalnych. Różnica ta w wielu przypadkach sięga 60 i więcej procent. A co otrzymujemy w ramach tak niskiej ceny? Jeśli zdecydujemy się na zamienniki klasy premium, otrzymamy część, która swoimi cechami praktycznie w niczym nie ustępuje częściom oryginalnym. Jedyna różnica może polegać na marce, bo już nawet nie na producencie. Często zamienniki te wytwarzane są w tych samych fabrykach i na dokładnie tych samych liniach produkcyjnych, co ich markowe odpowiedniki.
Oczywiście poza dobrej jakości zamiennikami na rynku dostępnych jest cała masa tanich i słabej jakości podróbek. Części te, choć ich cena bywa naprawdę niska, wyróżniają się jednak zwykle bardzo słabą jakością wykonania i niezwykle małą trwałością. W najlepszym razie posłużą nam przez kilka tygodni czy nawet miesięcy. W najgorszym mogą przyczynić się do powstania poważniejszej niż pierwotna awarii lub nawet zagrozić naszemu bezpieczeństwu.
Zgadzam się z tym, że zamienniki premium są jak najbardziej okej. Miałem z nimi do czynienia. Jednak nigdy nie zdecydowałbym się na podróbki, bo to bezsensowne wydawanie pieniędzy na produkty wątpliwej jakości!
Z zamienników jak najbardziej warto korzystać, lecz trzeba to robić z głową i nie kupować najtańszych możliwych części, gdyż po prostu mogą one nie spełniać prawidłowo swoich funkcji bądź nie wytrzymają dłużej niż kilka miesięcy. Na blogu https://vw-golf-blog.pl/ znaleźć można wiele przydatnych porad odnośnie wymiany poszczególnych części eksploatacyjnych do samochodu.