BMW E21


BMW E21 zwany również „rekinem” to samochód niewątpliwie kultowy dla bawarskiej marki. Jego popularność mimo lat nie ustaje, a wręcz przeciwnie. Model ten został dumnie zaprezentowany w 1975 roku ma Stadionie Olimpijskim w Monachium, gdzie uzyskał podzielność zdań co do jego swojej stylistyki i osiągów. Z tego powodu został on nazwany Neue Klasse.  Mimo tego E21 w bardzo szybkim tempie trafiło do sprzedaży.

Zła fama modelu zniknęła w bardzo szybkim tempie, a nowa „trójka” stała się modelem bardzo popularnym i chętnie nabywanym przez klientów BMW. Za swój nietypowy na owe czasy desing odpowiedzialny był Wilhelm Hofmeister, który wprowadził oryginalny przód w samochodach BMW, określany mianem „rekina”. Dzięki dbałości producenta nadwozie samochodu ma bardzo dobrze zachowane proporcję oraz dynamiczny kształt, który dawał wrażenie iż E21 jest sportowym samochodem. Oferowane nadwozia były dostępne w dwuch wersjach; dwudrzwiowej i z odkrytym dachem nazwany Baur Top Cabriolet.

Pod maską rekina początkowo znajdował się silnik o pojemności ach 1574 i 1991 cm/2 i mocy od 75 do 109 KM. Przykładowo BMW 316 które było wyposażone w silnik o mocy 90 KM i czterobiegową przekładnię Getrag potrzebuje  ok 14 sekund do 100km/h, a jego prędkość maksymalna to 160 km/h. Z biegiem czasu (1975r.) do sprzedaży trafił również silnik o pojemności 2L wyposażonym w mechaniczny wtrysk paliwa. Jego moc to 125 KM, dzięki którym osiągał setkę w niecałe 10 sekund, a prędkość wzrosła do 182km/h. Tego typu wersje silnikowe były rozpoznawana przede wszystkim po podwójnych reflektorach przednich .

W roku 1977 do oferty dołączyły kolejny model silnikowy oznaczony M20. Była nim sześciocylindrowa rzędówka o bardzo wysokiej kulturze pracy i bardzo ładnym dźwięku, zachwalanym przez wielbicieli. Do grona nowych odmian E21 dołączyło również BMW 323i z wyżej opisywanym silnikiem generującym moc 143 KM.  Co dziwne według producenta samochód rozpędzał się o 1 sekundę krócej niż miało to być w zamiarze. W opcji można było wyposażyć auto w sportową skrzynię biegów, w której jedynka wbijana była do siebie a nie od siebie, oraz tak zwana szpera. Samochód z zewnątrz nie zmienił się w jakimś znaczącym stopniu. Jedynie układ wydechowy został wzbogacony o dodatkową rurę.

Na liftingową wersję E21 nie trzeba było czekać długo, bo do 1979 roku. Zmiany zewnętrzne obejmowały dokładkę przedniego zderzaka i plastikowe lusterka. We wnętrzu zmian doczekała się deska rozdzielcza.

Jak to bywa już w BMW, napęd przekazywany jest oczywiście na tylną oś i ta idea jest kontynuowana do dziś. Zawieszenie w E21 było skonstruowane na podstawie kolumny Mac Phersona z przodu, a z tyłu zamontowano trójkątne wahacze wleczone.  Zawieszenie to charakteryzuje się bardzo dobrym tłumieniem nierówności na drogach, przy zachowaniu bardzo dobrych właściwości jezdnych na zakrętach.

BMW E21 miało zaszczyt wystartować w wyścigach samochodowych, w których odnosiło niejednokrotne zwycięstwo. Samochody były oczywiście po generalnym tuningu zarówno zewnętrznym jak i wewnętrznym. Auto zyskało ogromne spojlery i 600 konny silnik.

Obecnie BMW E21 to jeden z najpopularniejszych youngtimer-ów, o którego zabiega bardzo wielu fanów klasycznych samochodów. Ceny tego modelu zaczynają się od 20 000 zł, w zależności od stanu. Jednak nie mamy żadnych wątpliwości że na tego typu auto warto wydać o wiele więcej.


Dodał: , Dnia 1 lipca 2013